Saturday, August 13, 2011

sorry...I hate politics...

salam semua..
entry kali nie tentang politik...tak, sebenarnya bukan laa mengenai politik seratus peratus..tetapi mengenai politik dalam kalangan remaja-remaja, belia-belia, muda-mudi, mahupun yang baru nak menghasilkan sperma serta yang baru ingin merasakan diri dicintai mahupun mencintai di bumi Malaysia yang indah nan permai ini...

berdasarkan pada tajuk post aku di atas tu... "sorry...I hate politics..." tajuk dan ayat nie memang aku yang tulis.. tapi hasil pemerhatian aku sepanjang aku ada akaun facebook..ya, kadang-kadang bila aku stalk profile fb orang lain mesti ada kat profile die, part political views tertulis 'not interesting', 'politics sucks', 'x minat laa politik-politik nihh' dan bermacam-macam lagi. biasanya yang aku jumpa tulis benda-benda nihh adalah berjantina wanita mahupun perempuan. (sorry to say..)

aku x pasti sama ada mereka-mereka ni semua pamerkan perkara tersebut hanya untuk suka-suka ataupun memang betul-betul memaksudkan perkara tu..(dalam bhse omputihnyerr..I really mean it.. haha) aku bukan nak mengganggu hak privasi sape-sape apatah lagi ingin menjaga tepi mahupun dalam kain orang... cuma aku agak pelik dengan golongan-golongan tersebut...

Ayam: Panda ko tau x apesal diorng wat perhimpunan clean n clear itu hari???
Panda: huh?? entah r..politik semua tu..malas aku nak amik tau..

Ayam: bro, ko tau x sape yang menang kat kawasan kita pilihan raya ari tu???
Panda: mane aku tau..ko ingat aku nak kesah ke benda-benda nie semua..

Ayam: ko g mengundi x??
Panda: aku daftar pon x..nak undi ape...

ok..di atas adlh cth dialog Ayam Teropong dengan Panda Comel mengenai hal nie..walaupun x le 100% betul kan..tapi nie adalah salah satu cth hakikat yang nyata..(eceh..).. berbalik pada text di perenggan ke-3 di atas.. kenapa aku pelik dengan golongan yang x amik tau pasal politik nihh...

aku pelik sebab diorang macam menutup minda diorang untuk tahu tentang hal dunia yang sangat-sangat penting terutama tentang hal-hal dalam negara sendiri.  diorang macam x nak amik tau tentang pentadbiran negara kita, sape yang memerintah, apa perubahan yang berlaku pada sistem pentadbiran kita dan macam-macam lagi... come on laa, takkan laa kite nak sempitkan pemikiran kite dengan x amik tau langsung pasal benda-benda nie kan...buka sikit minda...tentang hiburan masa kini bole amik tau plak...

selain tu, yang jenis x daftar mengundi dan tak pergi mengundi..takkan laa kite langsung x amik tau sape yang akan tadbir tempat kite kan..sape sebenarnya yang layak dan berwibawa nak tadbir tempat kita, ape kesan baik dan buruk pemimpin tersebut bila tadbir tempat kita... perkara tu semua takkan kite x nak amik tau gak..
sape lagi, nak mentadbir bumi malaysia nie kalau bukan Melayu..(dah mula dahh..rilek2..) ok, mungkin aku agak racist dengan mengatakan melayu... tapi aku hanya bagitau pandangan aku dengan jujurnya.. sorry..


mungkin aku agak terlalu muda untuk bercerita+komen+komplen tentang benda-benda nihh...(ahh..ko Faris citer je lebihh..habuk pon tarakk..) ya, mungkin aku agak muda dan belum cukup ilmu di dada nak story pasal benda nihh...tapi, ini adalah pandangan aku tentang benda-benda nie semua..memang apa yang aku nampak sekarang...

aku bukan nak suruh join politik, join parti-parti yang wujud, aktif gile dengan politik nihh... tak.. aku x suruh join politik secara langsung..tapi cukup sekadar kite tau tentang politik nie secara tidak langsung...cukup sekadar kite tau apa sebenarnya yang berlaku di bumi Malaysia sekarang nie... cukup untuk kite tau tentang tindakan-tindakan yang boleh kite buat pada masa depan...itu saja...

dah cukup panjang aku mengomel... aku minta maaf pada sesape yang baca post aku nihh dan sesape yang x puas ati ke nak komen balik ke nak attack aku balik ke.. bole leave ur comment here... (eceh..) aku post benda nihh kat blog aku sebab ini pandangan aku dan aku nak share benda nie dengan semua orang serta aku post sebab INI BLOG AKU... haha...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...