Monday, August 22, 2011

Cerita di Malam hari...



Online...online... dan terus online...tiada apa yang dapat menggembirakan hati aku di kala cuti semakin hilang dari hari ke hari... kelaparan dan kedahagaan ketika berpuasa bagaikan tidak memberi apa-apa kesan pada diri aku... puasa bukan susah mana pun... aku berasa riak, bongkak dan takabbur mulai menguasai diri aku.. 

setelah 5 minit melayan perasaan aku yang boleh dikategorikan paling celaka dalam semua jenis perasaan, aku bangun dan pergi ke dapur..aku melihat parents aku sedang bertungkus lumus memasak untuk berbuka pada pukul 7.25 malam nanti... tanpa arahan daripada mana-mana pihak, aku terus membantu parents aku dengan harapan mereka akan melihat aku sebagai anak yang sangat baik didunia dan tiada anak yang baik lagi selain daripada aku yang terbaik...tapi, apakan daya sangkaan ku meleset sama sekali, kerana dengan mudahnya aku dimarah sebab lambat memunculkan diri untuk menghulurkan tangan ringankan beban pada parents aku...

setelah bertungkus-lumus di dapur.. aku dengan rasa gah sambil buat muka toya level ke-18 terus blah dari dapur dan pergi ke bilik air untuk mandi... untuk mengembalikan tenaga aku yang banyak hilang sepanjang bulan puasa ini, aku mandi dengan penuh semangatnya seperti kucing yang dicampak kedalam air dengan sengaja...setelah puas mandi..aku terus menyarung baju melayu beserta kain pelikat la la la, tidak dilupakan boxer celoreng aku itu... aku pandang ke cermin...aku memang dilahirkan kacak lagi bergaya...walaupun hanya dengan memakai boxer sekalipun ramai wanita-wanita yang sering memakai swimsuit di khalayak ramai di luar sana cuba menggoda aku dengan menggayakan duckface apatah lagi gaya lick my V... namun aku tak pernah terpedaya dengan godaan tersebut.. haha

setelah puas berlagak dengan diri sendiri di hadapan cermin, aku blah dan terus duduk di meja makan... lagi doploh minit je lagi nak berbuka..ceitt..lame btol... sambil menunggu azan berkumandang, aku layan cerita boboiboy kat tv yang x brape nak slim kat rumah aku tu...aku tak paham, kenape di saat waktu setan-setan semua sedang buat parti kat luar rumah cerita ni ditayangkan... sambil menonton cerita tu aku menyumpah seranah di dalam hati stesen tv yang siarkan cerita tu...

azan berkumandang... dengan selamba bapak aku mula membacakan doa... aku meng-amin kan dan terus meneguk air durian belanda yang berharga dua ringgit sebungkus yang aku beli di bazaar petang tadi... nasib baik air dia sedap.. dengan penuh rasa selamba dan tanpa sedikit pun perasaan malu terhadap keadaan sekeliling aku, aku terus membalun makanan yang ada di depan mata aku... 

kenyang... aku lihat kucing aku yang sudah duduk di atas meja sambil berhadapan dengan aku... sambil membuat muka yang bajet comel+kesian, dia mengiau dengan penuh rasa syahdu umpama dia akan pergi tak kembali pada keesokan harinya... aku membalas renungan kucing aku dengan pandangan yang sungguh tajam sehinggakan bole membuatkan tiada sesiapa yang sanggup memandang pandangan seksi aku tu... kucing aku terus turun dari meja makan dengan kelajuan cahaya setelah tidak sanggup memandang pandangan mata aku yang tajam tu... kucing aku terus blah sambil mulutnya terkumat-kamit seakan-akan memaki aku... aku membiarkan sahaja kerana aku merasakan telah memperoleh kemenangan yang besar dalam abad nihh...

setelah menunaikan solat maghrib..aku terus duduk dihadapan tv dengan gaya mat rempit yang baru first time merempit... sambil menunggu waktu isyak aku tonton tv dengan tanpa ada sekelumit perasaan pun apatah lagi perasaan cinta, kasih dan sayang... celaka, iklan KLMU plak... hilang konsentrasi aku... azan isyak berkumandang, aku terus ke bilik air dan mengambil wudhuk yang sempurna... setelah mengambil wudhuk aku terus blah dari rumah aku dan naik di belakang motor bapak aku untuk ke masjid bersama-sama beliau... honda EX-5 dengan sentuhan rim 3 batang dari singapore...aku berasa sungguh berlagak apabila menaiki motor ni, apatah lagi bila lalu di depan mat rempit yang sedang lepak...perasaan riak, bongkak dan takabbur pasti akan menguasai diri aku.. 

selang beberapa centimeter motor bapak aku berlalu pergi meninggalkan rumah aku..tiba-tiba terdengar bunyik kelepek,kelepek,kelepek...motor tiba-tiba menjadi berat... aku berasa pelik, kerana seat motor sudah penuh, tak mungkin hantu dapat naik... rupa-rupanya, tayar motor yang bocor... ceit, nasib baik motor ni tak lalu lagi depan geng mat rempit tepi jalan tu, kalau tak memang kena gelak seumur hidup aku... tanpa berlengah ayah aku terus mengambil kunci kereta, dan menyetat kereta proton iswara aerobek 1.3 cc tu.. kereta yang banyak memberikan bakti dan jasa kepada kami sekeluarga... fak, stereng die berat, tak guna...

aku solat dengan penuh khusyuk dan tawadduk... umpama tiada dunia lagi selepas hari ni... eh, apesal ayat aku makin lama makin celaka ni... isyak, terawikh, mahupun witir..aku setelkan semua dengan mudah... terasa perasan riak mula hendak bertunas dalam diri...cepat-cepat aku menahan diri aku daripada bersikap sebegitu.. aku tau aku seorang yang sangat baik... selesai imam membacakan doa..dengan pantasnya aku keluar daripada masjid sebab nak menonton cerita moreh kat tv astro yang banyak telan duit orang...moreh di masjid aku sudah tidak pedulikan..lantak laa...

aku segera menyetat enjin kereta dan dengan penuh rasa berlagaknya aku drive kereta tu umpama seorang remaja yang baru dapat lesen P dalam hidup beliau... aku berselisih dengan motor mat rempit tadi..penuh dengan pandangan kerek nak mampos aku lemparkan pada beliau... aku tau, martabat aku sudah meningkat naik hanya dengan drive kereta bapak aku..haha...

aku membelok ke kiri untuk masuk ke jalan rumah aku... aku drive dengan penuh concentrate..tiba-tiba aku nampak sesuatu di jalan...sesuatu yang tidak bergerak-gerak... aku confuse dan timbul persoalan di kepala, apakah benda itu... aku segera mem-brekkan kereta aku... celaka nya kucing, boleh pulak dia lepak kat tengah-tengah jalan nihh... aku hon beberapa kali..tapi kucing tu langsung tak bergerak... aku confuse, pelik dan tiba-tiba bulu roma aku mencanak naik...aku berasa macam ada sesuatu yang tak kena dengan keadaan ini... takkan ada hantu di bulan puasa yang mulia lagi penuh barakah ni...

aku menggigil kesejukan... tiba-tiba ada satu suara singgah di telinga aku...HHHOOOOOOIII!!!! apsal ko berenti???? jalan laa!!!.. terkejut aku..aku lihat bapak aku memandang aku dengan muka yang sangat pelik lagi kelaparan... aku membalas pertanyaan bapak aku... dengan menyatakan ada kucing kat depan yang taknak bergerak... bapak aku menjadi semakin pelik, pelik dan sangat memelikkan... terus dia bagitau, ITU DAUN LAA, DAUN BESAR KUCING APEMENDENYA...jalan laa... aku semakin confuse, daun??? yeke??? ouwhh, baru aku ingat, aku lupa nak pakai spek mata aku... nampaknya rabun aku semakin meningkat naik... dengan segera aku melenyekkan daun tersebut..ya, memang daun rupanya... cilakak...terasa kebangangan dalam diri aku terserlah... terus bapak aku menganjing aku pada keesokan hari bila melalui kawsan daun tu... ciss...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...