Monday, September 19, 2011

Tegur Menegur Amalan Mulia...

Salam semua...

entry kali ni tentang tegur-menegur di kalangan manusia sejagat... entry kali ni bukan untuk meng-explain cara menegur member yang terserempak di tepi jalan mahupun menegur jiran sebelah, tapi maksud menegur disini adalah menegur orang yang seperti melakukan kesalahan...

ok untuk lebih jelas, aku akan story sikit ape yang berlaku sebenarnya..jeng jeng jeng...

Minggu orientasi memang akan berlaku kepada semua makhluk bernama mahasiswa yang baru menjejakkan kaki ke bumi yang bernama universiti... walaupun aku dah memang sah terang-tang tang lulusan asasi universiti tu, tapi, orientasi tetap orientasi beb... dan aku mengikuti program yang sangat dibenci oleh semua makhluk spesies aku dengan hati yang sangat tenang,setenang air yang terjun daripada air terjun...( kejadah nye aku tulis nihh...??)

orientasi dan orientasi...dan sampailah pada satu program aktiviti berkumpulan yang memerlukan semua student memakai pakaaian Game Order atau lebih dikenali sebagai baju sukan... seperti biasa, t-shirt orientasi memang sama untuk semua orang, tak ada yang lebih tak ada yang kurang...yang beza cuma size saja... dan seperti biasa juga, kalau dah namanya wanita, hand socks tu menjadi isu..ada yang pakai ada juga yang tak pakai, ada yang pakai tapi ketat...

ok, disinilah bermulanya proses tegur-menegur yang membuatkan aku berfikir 2,3,4 mahupun 5 kali tentang hal ini... perempuan dan aurat memang satu isu yang sangat sensitif.. aku malas nak story pasal benda ni sangat dalam hal ni, cuma nak story pasal, bagaimana seorang wanita yang di kategorikan senior menegur junior beliau tentang isu handsocks dan aurat disini...

seorang senior wanita berdiri dihadapan dewan, memberi salam dan terus berucap menggunakan mikrofon yang disediakan... dengan mengatakan; "korang yang perempuan nih, kenapa ada yang tak pakai handsocks?? korang tak tau ke lengan korang tu salah satu aurat?? yang pakai handsocks pulak, jangan laa pakai yang ketat-ketat, kita nak menutup aurat bukan nak membalut aurat..." ok, macam tu laa lebih kurang senior wanita itu menegur semua junior wanita di hadapan semua orang termasuk lelaki dan perempuan...

niat senior tu memang baik, memang bagus kerana menegur tentang kesalahan yang mungkin tak disedari orang lain...tapi, di sini aku terus berfikir...kenapa mesti dia menegur secara terbuka di waktu yang ada lelaki dan wanita dalam satu tempat?? kenapa tidak mengambil masa yang lain yang hanya ada wanita sahaja untuk menegur tentang perkara tersebut??? adakah dia tidak berfikir tentang perasaan wanita yang 'terasa' dengan teguran dia dan berasa malu dengan kaum lelaki yang wujud dalam dewan tu.. pernah dia terfikir??? atau kita sendiri terfikir tentang perkara ni??

mungkin ada sesetengah wanita akan attack aku, tentang isu ni pun aku nak dijadikan cerita...tapi, aku disini menceritakan tentang profesionalisme anda tentang menegur orang lain, terutamanya dalam satu majlis yang rasmi... dan juga tentang menjaga hati dan perasaan orang lain. bukan hanya main hembus saja... 

setiap wanita mempunyai perangai dan lifestyle yang berlainan..ada yang boleh terima teguran secara terbuka, ada yang akan memberontak dan ada juga yang akan mencari balik kesalahan orang yang menegur dia... jadi, tegurlah secara profesional...

oleh yang demikian, entry ini adalah pandangan dari kacamata empat mata aku... 



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...